Før kunne man benytte gule sider-katalogen, aviser og radio til å nå nye kunder. Det var den gang, og ting har forandret seg. Bedrifter må i dag navigere blant konstant forandrende digitale søk og sosiale kanaler som Facebook, Google, YouTube, epost og smarttelefoner for å kommunisere med kunder. Hva menes egentlig med digital markedsføring?

Tilgangen til Internett er fremdeles stigende. Ikke bare kobler nye aktører seg til, men vi lærer stadig hvordan vi utnytter tilgangen til informasjon bedre. Dette påvirker folks bruksmønster, og det betyr at offline-markedsføring mister effektiviteten det har hatt tidligere.

Markedsføring generelt har alltid handlet om koblingen man har til målgruppen sin. I dag betyr dette å nå ut til kunder hvor de tilbringer tid: på Internett. Det er derfor vi kaller det “digital” markedsføring, selv om prinsippene i stor grad er de samme.

Digital markedsføring er bruken av mange digitale kanaler og taktikker hvor kundene befinner seg på nett. Det kan være en nettside, sosiale medier, epost, digitale brosjyrer, blogger, nyheter, etc.

Et eksempel på digitalt markedsføringsarbeid er innholdsproduksjon. Det vil si skapelsen og promotering av innhold med formål om å bevisstgjøre om en merkevare, gjete Internett-trafikk (inbound-marketing), og bygge potensielle kunder som interesserer seg for produkter eller tjenester. Artikler er former for innhold: Om man skriver nyttig informasjon til potensielle kunder kan man demonstrere ekspertise, verdi og samtidig generere trafikk. På denne måten kan du lage “løyper” for potensielle kunder, slik at de finner svarene og løsningene de trenger. Slik vil de se verdien i din merkevare.

Et annet ledd i digitalt markedsføringsarbeid er bruken av sosiale medier. Her kan man bygge relasjoner og kommunisere toveis med eksisterende og potensielle kunder. Som i tradisjonell markedsføring vil bruken av språk og fremtoning spille viktige roller. Man bør aldri undervurdere kompetansen til kundegruppen sin, og overfladisk og falsk oppførsel kan skade både omdømme og interesse. Derfor er det viktig å kjenne og forstå kundene godt, akkurat som en god selger.

I store selskaper kan man ha grupper med digitale markedsførere som spesialiserer seg i kun én mediekanal, mens i mindre bedrifter gjør en person alt. For mange vil det ikke lønne seg å ansette en egen digital markedsfører, og da kan man hyre inn tverrfaglige selskaper, som TV Klipp. Enten til etablering, drift eller enkeltproduksjoner.

Hvorfor må jeg markedsføre digitalt?

Mange vil kanskje fristes til å vente med digital markedsføring. Endringene skjer jo så raskt – hva er egentlig vitsen med å lære Facebook når det kanskje mister populariteten om få år?

Å ignorere digital markedsføring er en tabbe. Skal vi bruke en metafor, blir det som å plassere butikken langs en travel gate, men svartmale vinduene, fjerne alle skilt og låse døren. Til alle potensielle kunder som vandrer forbi er du blitt usynlig.

Og det er i digital retning vi utvikler oss. Vi kjøper stadig mer på nett, men kanskje viktigere: vi sjekker ting på nett. Kunder i dag forventer å finne informasjon om noe de kjøper. De er ikke passive lyttere, men aktive studenter. De kan google, de vet hvordan de undersøker produkter. Alle bruker digitale medier i dagens samfunn. Det er ikke til å unngå, og ingenting tyder på at trenden vil snu.

Om du ikke bygger deg kompetanse på digital markedsføring kan du risikere å skade omdømmet ditt uvitende. For eksempel kan du skape misforståelser og ikke levere etter forventningene. Husk at forventninger skapes av konkurrentene dine også. Lever du ikke opp til disse skaper du dårlige opplevelser som underleverer og skuffer. Dessuten vil risikoen gradvis øke for at du ikke er forbedret på en trussel fra en konkurrent. Omstilling kan ta tid. Om man plutselig trenger kompetanse på digital markedsføring sliter man om man ligger langt bak.

Andre fordeler med digital markedsføring er at det skaper et mål. Digital markedsføring er bare vanlig markedsføring, men i digitale kanaler. Strategien man utvikler komplimenterer markedsstrategier generelt og kan hjelpe i ulike deler av bedriften. For eksempel vil en strategi levert av TV Klipp gi innsikt og ideer til kundebehandling over telefon og bak disken. Faktisk kan det være problematisk om ulike siloer, f.eks. kundeservice og markedskampanjer ikke samhandler. Kunder kan få veldig ulike opplevelser på ulike kontaktpunkter hos bedriften din, noe som kan være frustrerende om man må gjenta informasjon eller det oppstår misforståelser. Det virker amatørmessig og kan skape dårlige opplevelser. Derfor anbefaler vi en utredelse av opplevelsen hos deres kunder – en visualisert kundereise.

«Tjenestekvalitet defineres som gapet mellom forventning og faktisk opplevelse»

kurs i sosiale medier

Med en kundereise og samhandlingsplan kan man veilede ansatte på tvers av siloer. Slik unngår man fallgruver og forebygger kunders opplevelse av tjenesten man leverer. TV Klipp kurser i praktisk drift og forståelse av digitale kanaler, med mål om at bedrifter utnytter kompetansen blant egne ansatte til å styrke den digitale markedsføringen. Bildet er fra en workshop hos Coop Helgeland.

Kunderelasjon tar tid

Når mange hører “markedsføring”, “salg” og  “reklame” setter det seg sur smak i munnen. Vi forbinder det kanskje med irriterende og avbrytende støy. For eksempel finnes det annonser på Facebook som skriker “kjøp hos oss!”, uten noen dypere strategi. Dette er tilsvarende å rive tak i folk på gata og spørre “vil du kjøpe boligalarm?” eller forsøple med plakater. Noe de fleste av oss ikke liker. Her i TV Klipp liker vi å si:

“Vi frir ikke på første date”

Å bygge relasjon til kunden tar tid. Ingen er like, og noen trenger mer tid enn andre. Noen vet hva de trenger og vil ha, andre undersøker selv eller bruker lang betenkningstid. Derfor lager man langsiktige strategier og arbeidsplaner for digital markedsføring, fremfor å jobbe med kun én annonse som skal lede mot salg – så enkelt er det ikke.

Heldigvis finnes det mange måter å effektivisere langsiktig arbeid. Man kan forhåndsprodusere innhold til nettsider, sosiale medier og eposter. Med automasjon og smart planlegging vil en periode med intensivt arbeid kunne styre digital markedsføring i lang tid fremover. Så, hva bør en tenke på for å skape slike strategier?

Hvor begynner man?

Hos TV Klipp mener vi en god markedsstrategi oppstår gjennom tett arbeid med kunder. Det gjelder både samarbeid med våre kunder, men også kundenes kunder. Effektiv kommunikasjon og korrekte løsninger avhenger av ærlige samtaler og et solid grunnarbeid. Alt av kommunikasjonsarbeid handler til slutt om mottaker, og innsikt hos de forteller oss hva vi må gjøre – hva som er viktig for folk. Dette er innsikt som lar oss fange oppmerksomhet og lage noe som snakker direkte og personlig til mottakeren.

Hvordan forstå kunden

Helt enkelt: vi snakker med de. Vi må forstå kunden, og derfor setter vi de i fokus. Med åpne spørsmål og samtaler avdekker vi hvordan den ideelle kundegruppen oppfører seg, tenker og handler – hvilke mønstre som gjentar seg. Informasjonen bruker vi til å skape en eller flere kundepersonaer, som blir utgangspunktet i hele strategien videre.

Du kan tenke deg hvordan du ville kartlagt medievaner, interesser, frustrasjon, særpreg, kompetanse, etc. hos noen målgrupper. For eksempel kunne man laget en fiktiv utgave av den gjennomsnittlige nordmannen, eller noe mer spesifikt: hesteinteresserte 8. klassinger i Volda. Deretter vil du vite hvordan man må forholde seg om man ønsker å kapre oppmerksomheten deres.

Ikke rett på salg

sparebank1 annonse

Visste du at Facebook lar deg sjekke ut mer informasjon om annonser en spesifikk Facebook-side promoterer? Du kan sjekke ut merkevarer i denne linken.

Bildet over er et eksempel på moderne digital markedsføring. SpareBank 1 Nord-Norge selger ikke festivaler, men når ut til målgruppen sin gjennom personer som kan påvirke kundene de ønsker seg. De anerkjenner antakelig at segmenter av potensielle og eksisterende bankkunder interesserer seg for «Jomindos» og Opptur-festivalen. Slik etablerer de seg selv blant følgere til disse sidene gjennom samarbeid. Innholdet de skaper til sosiale kanaler har ikke som formål å selge, men gi en verdi til følgere. Slik bygger og ivaretar de deltakere på sidene sine, og etablerer mulighet til å formidle beskjeder om tilbud og aktiviteter. Kanskje de har planlagt et godt tilbud til høsten, skreddersydd til kundetypen som elsker sommerfestivaler. Da er det kjekt å ha etablert følgere å formidle til.

Ønsker du å lære mer om hvordan du kan bruke kunnskap om kunden din til strategisk digital markedsføring? Lær om kundereisen her.

I sommer får du en GRATIS konsultasjonstime fra oss her i TV Klipp. Hør med oss om digital markedsføring.