De fleste bedrifter har en nettside. Den er ofte målet for kampanjer på ulike kanaler, som Facebook og Google. Men å ha trafikk til nettsiden betyr ikke automatisk salg, så enkelt er det ikke. Hvem som helst kan faktisk kjøpe trafikk. Det er viktigere at de som besøker er potensielle kjøpere, og at behovene deres blir møtt.

Ulike målgrupper har ulike behov, men det finnes uansett gode grunnprinsipper for utformingen av landingssider. Her er noen råd.

Hva er poenget med landingssider?

Mange tenker at landingssider bare er bi-sider på nettsiden. Informasjon om produkter, om bedriften, kontaktinformasjon osv. Men dette er ikke alltid riktig.

En landingsside inngår som del av et større økosystem. Den er en del av kundereisen, og har et veldig spesifikt formål avhengig av hvor i kundereisen den manifesterer seg og hvilken kampanje den tilhører. Hva den formidler bør være spesialtilpasset.

En kunde som interesserer seg for tregulv er ikke nødvendigvis interessert i veggmaling. Forsøker man å påvirke potensielle kunder til flere handlinger synker sjansen for at den ønskede handlingen skjer. Man bør ikke forsøke å påvirke i flere retninger samtidig.

Målet med en landingsside er å få besøkende til å gjøre en bestemt handling.

Hva er målet med siden?

Tenk gjennom hvilken handling innholdet skal “trigge”. Hvordan bør man formulerer seg?

Er målet salg, kan man for eksempel påvirke den indre forpliktelsen hos besøkende. Fra det øyeblikket mennesker tar en beslutning oppstår det en forpliktelse i oss til å opptre i samsvar med beslutningen. Selv om vi oppdager noe bedre senere, er det økt sannsynlighet for at vi gjør det vi tidligere bestemte oss for. Det er noe trygt og forutsigbart i å gjøre det man tidligere har sagt at man skal gjøre. Vi ønsker å fremstå som konsistente, ettersom dette blir sett på som en styrke; å være inkonsistent sees oftest på som en svakhet.

Om du får kunden til å mene noe eller forplikte seg tidlig i salgsprosessen, vil de sannsynligvis stå for det de har sagt senere. Dette kan man vurdere i handlingsoppfordringen på siden. For eksempel:

  • I kontaktskjema, få kunden til å bekrefte at de faktisk ønsker å handle.
  • Få kunden til å skrive forbehold for salg, eller hva de forventer.
  • Få kunden til å skrive hvorfor de interesserer seg for produktet.

Andre ting man kan vurdere er sosiale bevis i innholdet. For eksempel bilder av personer som ligner på målgruppen. Vi anser ofte oppførsel som riktig om andre, som er lik oss selv, oppfører seg slik. Dette er også nærliggende prinsipper om identitet: Er det verdier blant målgruppen din du bør vurdere strategisk? For eksempel kan det være lurt å inkludere miljø-relaterte opplysninger om kundegruppen er miljøbevisst, men helst unngå det om det er unødvendig eller irriterende.

Det er mange salgsprinsipper og alle tilfeller bør vurderes separat. Snakk med oss om ditt produkt eller tjeneste.

Unngå støy og unødvendig informasjon

Husk: Vi har ett mål med landingssiden. Andre produkter og informasjon bør ikke kludre til dette.

Kunder er på en reise, og du risikerer å ødelegge denne reisen om du tilrettelegger for avsporinger. Alle linker, handlingsoppfordringer og knapper bør lede i samme retning. Om de forlater landingssiden er det stor sannsynlighet for å miste de for alltid.

Tenk nøye gjennom hvordan handlingsknappen (også kalt “CTA” – call to action) oppleves. Skiller den seg tilstrekkelig ut fra andre, potensielt forstyrrende aspekter på siden? Hvordan er den formulert? Krever den obligasjoner, eller fremstår den som mindre bindende. Hva ville din kunde hatt størst sannsynlighet til å trykke på?

Gjør det enkelt for potensielle kunder å komme seg videre.

Lær hvordan du kan forstå kunden din best mulig.

Hvorfor trykket kunden seg inn hit?

Tenk over hvilket behov kunden som ankommer landingssiden har. Lovet du personen noe, så bør du være klar over det. For eksempel er det blitt vanlig med “clickbait” knapper på nettet. Det kan være veldig frustrerende for potensielle kunder. Om du lover de enn verdi, for eksempel svaret på et spørsmål, om de trykker på en annonse, men aldri leverer det svaret de trenger. Da kaster du bort tiden deres skader forholdet mellom deg og kunden.

Tenk derfor: Svarer landingssiden på det den lover? Vil en intetanende person som ankommer den forstå budskapet med en gang de ankommer? Og, vil man kunne finne det man lurer på raskt og effektiv?

Om svaret er nei, bør man kanskje redigere litt. Vi er travle mennesker og forventer svar relativt raskt. Folk er blitt vant til sleipe triks, og setter sjeldent av tid til lesing for kanskje å finne et svar i slutten av innholdet. Mange ser kun etter svaret i tittelen, ingressen, kommentarer eller konklusjonen.

Gjør ting lett navigerbart, kort og enkelt: møt behovet til deres besøkende. Vi håper å ha møtt ditt!

Har du en nettside du ønsker å bruke i en kampanje? Kontakt oss for en uforpliktende prat!