De fleste bedrifter har en nettside. Målet er at siden oppdages via kanaler som Facebook og Google. Men å ha trafikk til nettsiden betyr ikke automatisk salg, så enkelt er det ikke. Hvem som helst kan faktisk kjøpe trafikk. Det er viktigere at de som besøker dere er potensielle kjøpere, og at behovene deres blir møtt.

Ulike målgrupper har ulike behov, men det finnes uansett gode grunnprinsipper for utformingen av landingssider som bidrar til økt synlighet og salg. Her er noen råd.

Hva er poenget med landingssider?

Mange tenker at landingssider bare er bi-sider på nettsiden. Informasjon om produkter, om bedriften, kontaktinformasjon osv. Men dette er ikke alltid riktig.

En landingsside inngår som del av et større økosystem. Den er en del av kundereisen og har et veldig spesifikt formål avhengig av hvor i kundereisen den manifesterer seg og hvilken kampanje den tilhører. Hva den formidler bør være spesialtilpasset.

En kunde som interesserer seg for tregulv er ikke nødvendigvis interessert i veggmaling. Forsøker man å påvirke potensielle kunder til flere handlinger synker sjansen for at den ønskede handlingen skjer. Man bør ikke forsøke å påvirke i flere retninger samtidig.

Målet med en landingsside er å få besøkende til å gjøre en bestemt handling.

Hva er målet med siden?

Tenk gjennom hvilken handling innholdet skal “trigge”. Hvordan bør man formulerer seg?

Er målet salg kan man skape ‘forpliktelser’ hos besøkende. Fra det øyeblikket mennesker tar en beslutning oppstår det en forpliktelse i oss til å opptre i samsvar med beslutningen. Selv om vi oppdager noe bedre senere, er det økt sannsynlighet for at vi gjør det vi tidligere bestemte oss for. Det er noe trygt og forutsigbart i å gjøre det man tidligere har sagt at man skal gjøre. Vi ønsker å fremstå som konsistente, ettersom dette blir sett på som en styrke; å være inkonsistent sees oftest på som en svakhet. Dette er et kjent, psykologisk prinsipp innen salg.

Om du får kunden til å mene noe eller forplikte seg tidlig i salgsprosessen, vil de sannsynligvis stå for det de har sagt senere. Dette kan man vurdere i handlingsoppfordringen på siden. For eksempel:

  • I kontaktskjema, få kunden til å bekrefte at de faktisk ønsker å handle.
  • Få potensielle kunder til å skrive forbehold for salg, eller hva de forventer.
  • Få potensielle kunder til å skrive hvorfor de interesserer seg for produktet.

Andre ting man kan vurdere er sosiale bevis i innholdet. For eksempel bilder av personer som ligner på målgruppen. Vi anser ofte andres oppførsel som riktig, om de ligner på oss selv. Dette er også nærliggende prinsippet om identitet: Er det verdier blant målgruppen din du bør vurdere strategisk? For eksempel kan det være lurt å inkludere miljø-relaterte opplysninger om kundegruppen er miljøbevisst, men helst unngå det om det er unødvendig eller irriterende.

Det er mange salgsprinsipper og alle tilfeller bør vurderes separat. Snakk med oss om ditt produkt eller tjeneste.

Unngå støy og unødvendig informasjon

Husk: Vi har ett mål med landingssiden. Andre produkter og informasjon bør ikke kludre til dette.

Kunder er på en reise, og du risikerer å ødelegge denne reisen om du tilrettelegger for avsporinger. Alle linker, handlingsoppfordringer og knapper bør lede i samme retning. Om de forlater landingssiden er det stor sannsynlighet for å miste de for alltid.

Tenk nøye gjennom hvordan handlingsknappen (også kalt “CTA” – call to action) oppleves. Skiller den seg tilstrekkelig ut fra andre, potensielt forstyrrende aspekter på siden? Hvordan er den formulert? Krever den obligasjoner, eller fremstår den som mindre bindende. Hva ville din kunde hatt størst sannsynlighet til å trykke på?

Gjør det enkelt for potensielle kunder å komme seg videre.

Lær hvordan du kan forstå kunden din best mulig.

Hvorfor trykket kunden seg inn hit?

Tenk over hvilket behov kunden som ankommer landingssiden har. Lovet du personen noe, så bør du være klar over det. For eksempel er det blitt vanlig med “clickbait” knapper på nettet. Det kan være veldig frustrerende for potensielle kunder. Om du lover de enn verdi, for eksempel svaret på et spørsmål, om de trykker på en annonse, men aldri leverer det svaret de trenger. Da kaster du bort tiden deres skader forholdet mellom deg og kunden.

Tenk derfor: Svarer landingssiden på det den lover? Vil en intetanende person som ankommer den forstå budskapet med en gang de ankommer? Og, vil man kunne finne det man lurer på raskt og effektiv?

Om svaret er nei, bør man kanskje redigere litt. Vi er travle mennesker og forventer svar relativt raskt. Folk er blitt vant til sleipe triks, og setter sjeldent av tid til lesing for kanskje å finne et svar i slutten av innholdet. Mange ser kun etter svaret i tittelen, ingressen, kommentarer eller konklusjonen.

Gjør ting lett navigerbart, kort og enkelt: møt behovet til deres besøkende.

 

Økt synligheten på Google!

Det sies at ingen egentlig vet hvordan Google fungerer. Det er så utrolig mange variabler som avgjør hvem som får topp-plasseringen når man googler noe, at det er umulig å kunne alle. Uansett finnes det prinsipper som hjelper, og noen av disse er viktige å ha med seg når man lager innhold til nettsider.

  • Velg gode søkeord!

Å finne gode søkeord kan være komplisert. Tenk gjennom hva nettsiden din svarer på. Hvilke spørsmål besvarer den?

For eksempel kan du bruke kundereisen og tenke gjennom: på hvilket stadie er kunden som interesserer seg for denne siden? En kjent kunde vil søke etter noe spesifikt, som merkevare, mens potensielle kunder søker mer generelt. Analyser og prøv søkeordene dine. Kanskje har noen av de for sterke aktører allerede som du ikke vil konkurrere med.

Prat med oss om du ønsker en søkeordanalyse.

  • Bruk søkeordene dine!

Google «leser gjennom» det du skriver, og ser etter ord som matcher søkene som gjøres. Bruk søkeordene dine i tittelen, overskrifter, URL’en, metadataen og innholdet. Skriv også relevante navn på bildene du bruker.

  • Skaff linker

Google vurderer hvor troverdig siden din er basert på andre sider. Hvis du jobber med andre, kan det være lurt å be om at de lenker til nettsiden din. Enten fra sin egen nettside eller sosiale medier. Du bør også linke til og dekke annet relevant innhold, i forhold til hva du skriver om.

  • Kvalitet

Skriv en god ingress og innhold som svarer på det folk lurer på. Det kan faktisk skade Googles vurdering av deg, om folk ikke blir lenge på nettsiden din, men bare forlater den raskt.

  • Bryt opp teksten

Bruk gode overskrifter, punktlister og ikke minst bilder. Statistikk viser at dette gir bedre søkemotoroptimalisering.

  • Holisme

Bruk andre ord, som er relevante til søkeordene dine. Dette er ord som ofte brukes i fagfeltet ditt. Google vil vurdere hvor godt temaet du skriver om samsvarer med søket, basert på ord som typisk brukes av folk i dette emnet. Hvilke ord brukes av andre, sterke aktører som ligner på deg?

 

Dette er bare toppen av kransekaka. Søkemotoroptimalisering er komplisert, men kvalitet og aktivitet hjelper.

Har du en nettside du ønsker å bruke til noe? Kontakt oss for en uforpliktende prat!